Een week vol dieren en gezelligheid! - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rebecca Bovenschen - WaarBenJij.nu Een week vol dieren en gezelligheid! - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Rebecca Bovenschen - WaarBenJij.nu

Een week vol dieren en gezelligheid!

Door: Rebecca

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

10 Mei 2015 | Oeganda, Kayunga

Maandag 4 Mei. Marchison Falls.

Vanmorgen vertrokken om 9 uur. Een uur later dan gepland maar goed de auto was stuk. Daarom moest Walter eerst de auto omwisselen.
Na de drukte van Nansana en Kampala werd het steeds wat rustiger op de weg. Eén lange weg rechtdoor hadden we te gaan. Luguero Town is het centrum van Uganda. Daar hebben we op de markt een heleboel fruit gekocht. Wat ik bijzonder vond om te zien was dat de weg en de omgeving veranderden. Van drukte naar rustig en van rijker naar armer. Na 3 uur in de auto gezeten te hebben zijn we even gestopt bij het enige restaurant aan de lange weg. Het was er daar heel rustig en hebben er lekker gegeten. We aten daar een lekkere toast met bacon, lettace and tomatos. Mmm! Terwijl we aan het lunchen waren vertelde Walter over verschillende soorten birds! 
Langs de weg liepen heel veel mensen, of ze waren aan het fietsen. We hebben ook verschillende mensen gezien met kuddes koeien die ze langs de weg laten grazen. Zelfs een kind van denk ik een jaar of 9 alleen langs de weg met geen huizen in de buurt.
In Noord – Uganda waren de hutten het meest typische. Daardoor zag je dat dit echt een armer gedeelte was. We zagen zelfs de bergen die Congo en Uganda scheiden. Dit was maar 40 km verderop.
Na 7 uur onderweg te zijn geweest en bavianen en olifanten te hebben gespot. Dit is echt waar. De bavianen kwamen zelfs naast de auto, en zelfs eentje op de auto omdat we een banaan hadden neergelegd. Na de kleine bavianen aapjes gespot te hebben kwamen we bij Murchison aan. Op weg naar onze lodge zagen we een olifant. Ik denk zo’n 10 meter ver één op de weg. Gaaaaaaf! Daarna zijn we doorgereden naar Fort Murchison. Daar hebben we ons even opgefrist en fruit gegeten. Jaaajaaa, ik heb echt annas, mango, passievrucht en een soort sinaasappel gegeten.
Tegen 6 uur deden we een anderhalf uur game drive (safari). We hebben toen gespot: kraan vogels, verschillende soorten antilopers, buffels olifanten en everzwijnen. We konden zelfs uit de auto stappen om foto’s te maken. Toen vroeg Walter of één van ons wilde rijden. UUUUHM ja lijkt me heel gaaf maar heb het uit eindelijk niet gedaan. Hahhah durfde het niet aan. Maar Ylke wel die dacht ja dit ga ik doen. En zo zat Ylke achter het stuur met een bigsmile van hier tot aan Kampala! (354 km?) Toen het donker begon te worden vond Ylke het weer tijd dat Walter ging rijden. Hahah alleen hij rijd alleen wel een stukje harder. Xd Grappig om te zien was dat je aan de ene kant de zon onder zag gaan en de andere kant de maan omhoog kwam.
Eenmaal in Fort Murchison aangekomen genoten van een 4 gangendiner en heel veel gelach met Walter. Echt dikke lol met die vent! Zo hard gelachen en gek gedaan dat de tranen in onze ogen stonden hahah. Nu lekker in ons bedje in de tent liggen met een dubbel muskieten net. Morgen zullen we vroeg opstaan voor een game drive. Het eerste wat we zien als de tent open gaat is hele mooie natuur en de Nijl. Het is niet in woorden te beschrijven hoe super mooi het is!

Dinsdag 5 Mei. Marchison Falls.

Om 7.15 uur deden we een game drive. Als een antiloper bang is heeft die zijn staart tussen zijn benen bijvoorbeeld als er een achter langs komt. Is de auto net voorbij dan zwiept de staart weer vrolijk heen en weer. De antiloper met soort make-up op heet de Uganda Qob. We waren deze keer op zoek naar de leeuwen. Die waren namelijk gespot door anderen. Na een tijdje zoeken hebben we ze uit eindelijk gevonden. Ze waren in de bosjes verstopt. Er zaten twee leeuwinnen met 3 jonkies in de bosjes. Je zag jonkies niet heel goed omdat die goed verstopt waren.
De ‘’ Big Five’’ bestaat uit: Afrikaanse leeuw, Afrikaanse buffel, zwarte neushoorn, olifant en luipaard. Van deze vijf hebben we de leeuw en de olifant gespot. De Afrikaanse buffel en de zwarte neushoorn zijn niet in Uganda te vinden.
Het is grappig om te zien dat er vissers op de Nijl zijn in een houten kano met peddels. En dat terwijl de Nijl vol met nijlpaarden zit! Dit zijn gevaarlijke sterke beesten. Op de weg naar Fort Murchison zagen we een kudde van zo ongeveer 20 olifanten. Daarna zagen we één olifant met een kleine slurf. Deze had hem ingetrokken aangezien dat hij bang was vertelde Walter. We reden verder en toen zagen we een olifant op de weg. Die stond te wachten op de andere olifant om over te steken. Het enige wat je op zo’n moment kunt doen is wachten. Er was haast geen beweging in te krijgen. Toen één ervan de dichtstbijzijnde de kont naar de weg toegekeerd had ging Walter heel hard gassen en er langs. Waaah die olifant was boos! Dat kon je zien aan hoe die met zijn oren flapperde. Geluk voor ons is dat hij niet achter ons aan kwam!
Na dat we gegeten hebben zijn we Murchison Falls weer in gereden. Daar gingen Ylke en ik in een klein motorbootje ( 14 personen) stappen. Walter ging de auto naar het eind punt rijden. We gingen met het bootje over de Nijl varen, dit was best wel spannend. We zagen heel veel hippo’s en een aantal krokodillen. Het eindpunt van de boottocht was de waterval. Vanaf dat punt hebben we een hiking tocht gedaan. De berg beklommen! Het was er enorm warm maar wel een super mooi uitzicht op de Murchison Falss. Boven op de berg aangekomen kregen we een lekker douche. Fijn die koude stoom van water om je zweet druppels te vergeten.
Onderweg naar overnachting 2 zagen we heel veel bavianen (bambooms). Ook kwam er heel snel een monta lizzard voorbij. In de auto hebben we ons prima vermaakt met dance en R&B muziek, meezingen en dansen. Aangekomen bij het verblijf, avondeten gegeten en toen op naar bed. Vooral Ylke was aan haar slaap toe omdat ze de eerste nacht niet zoveel geslapen had. Zij had zich gek lopen maken en werd daardoor bang.

Woensdag 6 mei Mazindi

Je bent pas vrouw als je boobs hangen aldus de conclusie van Walter en de ober van het hotel tijdens het ontbijt. Okeee…
Vandaag merendeel in de auto gezeten, we moesten een grote afstand afleggen en hebben een tussenstop gehad bij Lake Albert. Vanaf boven op de heuvel lijkt het niet op een meer, maar eerder op een zee. Aan de overkant zijn er ook heuvels. Dit zijn de heuvels van Congo. We hebben even in het meer gezwommen, nouja Walter. Wij gingen pootje baden. Lokale bevolking zwemt er of in alleen onderbroek of naakt. Meestal brengen gidsen hier geen toeristen naar toe doordat de weg zo slecht is.
Vervolgens ging onze lange tocht verder naar Fort Portol. Onderweg zagen we nog een aap, virvard. Ik denk dat je dat zo schrijft. We hebben ook nog een paar woorden geleerd: hoe gaat het – Oliota, Wiwali – dankjewel. Aangekomen bij onze lodge eerst avond eten gegeten om 9 uur. Daarna bij het kampvuur gezeten en grappige gesprekken gehad. Tevens het geflirt van Walter aangehoord hahah maf mens.
Het verblijf is primitief zonder elektriciteit! Buiten een wc en een bak waar je handen kunt wassen. Er is geen stromend water.

Donderdag 7 mei. Fort Portol.

Na een goede nacht wakker geworden. Wat zagen we daar? Apen! Heel veel apen. Je moet je deur goed sluiten anders komen ze naar binnen. Jack fruit gegeten. Dat is echt heel zoet. Ik moest een beetje wennen aan de smaak, maar ben er nog niet weg van. Tijdens het eten moesten we telkens oppassen voor de apen die op de loer zaten. Om ons fruit te beschermen hebben we pitten gegooid hahaha jaaa je beleeft wat.
Daarna zijn we naar een crater lake gelopen (ongeveer 100 meter) klein stukje was het en niet zo lang gebleven want het regende. Daarna ging Walter met alle 6 de jongens hier voetballen in de stromende regen. Wij zijn volgens mij de enige meisjes hier. Ik heb mijn angst voor vieze voeten overwonnen en deed mee met voetballen. Ylke bleef lekker kijken. Daarna hebben Ylke en ik een spelletje gedaan en sliep Walter. Het regende zo hard en lang dat we niet weg konden.
Na gegeten te hebben in restaurantje met lokaal eten zijn we gaan hiken. Ze noemen de hiking Top of the world: Deze naam omdat er veel heuvels zijn. Good ging ook mee. Telkens zeiden die jongens ja als je omhoog gaat moet je me hand vast houden. Hahaha grapjassen die flirten. Ylke zij nee ik kan het zelf! Oke oke… Toen werd Walter jaloers omdat ik wel wat hulp nodig had van Good. We zijn op de hoogste heuvel gelopen. Ik met de twee boys als begeleiding en Ylke in haar eentje met haar grote mond! Maar het is ons geluk, en Ylke die was heel trots op mij!  Het uitzicht over Fort Portal was erg mooi. We baalden dat de camera thuis lag. Gelukkig maakte Walter een paar foto’s. Je zag heuvels, veel groen, huisjes en crater lakes. Daarna zijn we naar de Dutchess geweest met Nederlandse eigenaren. S’avonds hebben we met zijn vieren even een film gekeken. Na de film vroeg Good om ‘’one Hug’’ nou uuuh die heb ik maar gegeven. Hahah achteraf bedacht ik mij dat Good helemaal weg van mij was. Hahah. De apen die hier leven heten red colobus, black and white colobus, vervet monkey and nocturnal primates.

Vrijdag 8 Mei Mbarara.

Vanochtend voor lunch vertrokken na een aantal turnkunstjes en fun. Via Fort Portal door na Queen Elisabeth park en eindigen in Mbarara. In Queen Elisabeth park een korte game drive gedaan. We zagen: olifanten, nijlpaarden en buffels. Nieuw.. was de flamingo! Een heel club bij elkaar! Dit park vind ik minder bijzonder dan de Murchison Falls. Enige is dat hier mensen tussen de olifanten, nijlpaarden etc leven. Dat vind ik best apart, maarja deze mensen die weten niet beter!
Hierna zijn we gereden naar Mbarara. Na grappige gesprekken en slippen aangekomen. Grappige gesprekken over van alles. En jaja Ylke heeft Walter genegeerd voor ik dacht 3 uur lang en Walter haar. Haha ja en dan zit je er tussen in en kon ik alles door brieven aan Ylke haha. Slippen van de auto kwam door de modder. De weg is zo slecht, zanderig en naar regen modderig. Avontuur in de auto. Xd

Zaterdag 9 Mei. Lake Mburo/Kampala/Kayunga

Vroeg vertrokken voor een half uur rijden naar Mburo. Daar een gamedrive gedaan. Hier leven zebra’s en ook hyena’s. Jammer genoeg de hyena niet gezien. Maar wel veel soorten antilopers. Bijvoorbeeld Impala, dit is een soort antiloper waarna de hoofdstad Kampala is vernoemd. Verder hier de grootste en de snelste antiloper gezien. De grootste eland is moeilijk te spotten. Iemand van het park ging mee om die te late zien. Vlak bij het park wezen lunchen bij Rwakobo Rock. Super mooi uitzicht! Tevens heerlijk gegeten. Daar samen met Ylke een kleine fotoshoot gedaan. De top van de berg beklommen en bij volleybal gekeken. Het restaurant hoort namelijk bij appartementen die te huur zijn voor toeristen.
We hebben weer wat Ugandees geleerd. Er zijn drie talen Ugandees, eigenlijk vergelijkbaar met dialect. Ganege – is goed en mirembo – jij bent mooi. Hakuna Matata is Swahilies voor geen zorgen. Onderweg zagen we een plant die open en dicht gaat. Deze heet de ‘’Don’t touch me plant’’.
Trouwens in de auto ging Chris met ons mee. We zagen hem bij het restaurant en hebben met hem gepraat. Later liep hij aan de kant van de weg. Bleek ook naar Kampala te moeten. Prima join us!
In de avond super lekker gegeten bij een Indian restaurant in Kampala. Lekkerste kip die ik in die week heb gegeten. Daarna naar Kayunga en met zijn vieren een film gekeken.

Tijdens deze mooie week hebben we ook nog een lesje Ugandees gehad, De woorden die wij in het Ugandees geleerd hebben:
Oliota – Hoe gaat het.
Wiwali – Dankjewel.
Majonko – F You hahah voor de gene die dit weten snappen hem wel :P Ganege – Is goed.
Mirembo – Jij bent mooi.
Hakuna Matata - Geen zorgen.

Ik zeg voor nu Hakuna Matate en tot snel !

Xxxxxxxxxx-jes Becca